Kuvataiteilija Einari Hyvösen haastattelu

“Pitää muistaa, että se on ihanaa, että saa tehdä luovaa työtä”

Haastattelin kuvataiteilija Einari Hyvöstä hänen kokemuksistaan luovalla-alalla. Onko Lybeckerin opinnoista ollut hänelle hyötyä luovalla-alalla? Mistä hän löytää inspiraatiota teoksiinsa? Millainen normaali työpäivä on Einarille? Mikä on hänestä parasta ja haastavinta luovalla-alalla?

Einari Hyvönen

Einari Hyvönen on kolmekymppinen kuvataiteilija alun perin Salosta kotoisin. Hän viimeistelee tällä hetkellä opintojaan Helsingin kuvataideakatemiassa sekä pitää aktiivisesti taidenäyttelyitä Helsingissä ja Oulussa. Einarin värikkäät ja symboliset teoksensa kiinnittävät huomiota ja herättävät ajatuksia yhdistämällä 1990- ja 2000-luvun nostalgisia asioita nykyajan digitaalisuuteen. “Nämä naivistiset narratiivit luovat kevyttä ja humoristista tunnelmaa perinteisesti vakavina pidettyihin aiheisiin”, kuvailee Einari kotisivuillaan.

“Lybecker innosti taiteeseen”

Kuvataiteilija Einari Hyvönen kertoo kiinnostuksen kuvataiteeseen tulleen jo teini-iässä ja ensimmäisenä taiteen muodoista, hän kiinnostui graffiti-taiteesta. Peruskoulun jälkeen Einari aloitti ensin opinnot lukiossa, mutta vuoden koulua käytyään hänen innostus opiskeluun lopahti voimakkaasti. Tämän huomattuaan, hän päätti hakea Mediakeskus Lybeckerille graafisen suunnittelun opintoihin. Einari kertoo päättäneensä siskonsa innoittamana lähteä opiskelemaan juuri graafista suunnittelua. Lybeckeriltä Einari valmistui kuitenkin kuvataiteen linjalta vuonna 2010.

Einari kertoo Lybeckerin opinnoista olleen hänelle paljon hyötyä. Hän alkoi opintojen ohella tekemään ensimmäistä kertaa myös taidejuttuja. Hänen mukaansa opinnot innostivat häntä taiteeseen. Einari kertoo myös tutustuneensa toisena vuotena taidegrafiikkaan, joka oli hänelle entuudestaan aivan uusi juttu. Hän kokee taidegrafiikan olleen omien sanojensa mukaan “ensimmäinen kosketus taide-taiteen tekemiseen”.

Jatko-opintoihin hakeminen Lybeckerin opintojen jälkeen oli Einarille “kivikkoinen tie”. Hän kertoo yrittäneensä hakea Kuvataideakatemian kandiopintoihin neljä kertaa, sekä oli kahdesti pääsykokeissa. Einari kertoo yrityksistä seuranneen tietenkin pääsykoetraumoja ja epävarmuutta. Hän kertoo käyneensä myös muissa taidekoulujen pääsykokeissa Turussa, Imatralla ja Kankaanpäässä. Einari opiskeli sitten Limingan taidekoulussa vapaalinjalla vuoden verran, jonka jälkeen hän pääsi opiskelemaan Kankaanpäähän ammattikorkeakoulututkintoa kuvataiteilijaksi. Heti valmistuttuaan Kankaanpäästä Einari haki Helsinkiin kuvataideakatemian maisterin tutkintoon ja tällä hetkellä on siis siellä viimeistelemässä opintojaan.

Don’t Worry, Don’t Do It, Be Happy, Oil colour, acrylic, spray paint, airbrush and image transfer on cotton, 255 x 383 cm,
Museum of Contemporary Art Kiasma

Koetko, että sinulla on joku tietynlainen tyyli taiteen tekemisessä?

“On ihan varmasti tietynlainen tyyli”, Einari toteaa.

Einari kertoo työskennelleen jo kauan taiteen parissa ja ajan kuluessa hänen oma tyylinsä on välillä vaihdellut ja ns. “poikkelehtinut polulta toiselle polulle”. Hänen tyylinsä on ollut välillä aika perinteistä esittävää taidetta, tosi kollaasimaista abstraktia sekä optinen illuusio -taidetta. Einari kertoo kokeneensa nyt viimeisen kolmen vuoden aikana tyylinsä koostuvan digitaalisesta estetiikasta. Hän kuvailee teoksiaan maalauksiksi, joissa on mukana paljon vaikutteita tietokonemaailmasta.

Kuvallista inspiraatiota Einari saa kaikesta, mitä hän näkee ympärillään. Hän kertoo myös olevan ehkä liiankin paljon näyttöpäätteiden äärellä, joista kuitenkin ammentaa paljon kuvallista inspiraatioita. Aihealueet teoksiinsa tulevat Einarin mukaan aika arkisista tilanteista. Einari kertoo, että viime aikoina hänen teostensa aihealueet ovat tulleet aika ikävistä ja rankoista jutuista, kuten esimerkiksi pitkän parisuhteen erosta ja isän kuolemasta. Hän kertoo halunneensa kanavoida näitä asioita jollain tavalla eteenpäin ja käsittää ja ymmärtää niihin liittyviä ajatuksia.

The more there is the less you see. What is it?, Oil colour, acrylic, spray paint, airbrush and image transfer on cotton, 260 x 220 cm

Mistä asioista työpäiväsi luovalla-alalla koostuvat?

“Se vaihtelee tosi paljon. Taiteilijan homma on tosi pirstaleista, että mulla välillä saattaa olla joitain ihan random prokkiksia. Mutta normaali työpäivä, jos tulen vain studiolle niin se on ainakin nyt ollut aika säännöllistä. Aamulla syön aamupalan, olen tietokoneella vähän aikaa ja kirjoitan opparia siinä ja tulen tänne työhuoneelle. Täällä olen jonkun kahdeksan yhdeksän tuntia ja se aika menee aina aivan hetkessä kun uppoutuu siihen tekemiseen. Sitten polkaisee yöllä kämpille ja olen taas tietokoneella ja katson elokuvaa kunnes nukahdan. Sama vain toistuu aina uudestaan ja uudestaan”, kertoo Einari.

Einarin mukaan luovalla-alalla on parasta, että pystyy haastamaan itseään joka päivä. Työskentely pysyy näin mielekkäänä. Hänen mukaansa tekeminen ei ole “liukuhihnalla tekemistä”, vaan saa tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Työskennellessä pystyy tarkkailemaan yhteiskuntaa ja kaikkea, mitä maailmassa tapahtuu. Hän kertoo, että pystyy teoksillaan tarjota omia ajatuksiaan muille.

Haastavinta luovalla-alalla Einarin mielestä on kaikki pettymykset. Hän kertoo, että välillä kun hän ei saa jotain työtä tehtyä tai joku maalauspäivä hänellä tulee huonoa maalausjälkeä, hän voi olla todella pettynyt itseensä. “On tosi pettynyt itseensä vähän väliä, ettei vaikka saa jotain tehtyä niin sehän musertaa koko maailman”, kertoo Einari. Einari pohtii kuitenkin todellisten haasteiden olevan rahan saamisessa. Luovalla-alalla ei ole mitään vakituista tuloa, eläkettä ei kerry, eikä työnpuolesta ole mitään lääkärihoitoja.

Leap of Faith, Oil colour, spray paint, airbrush and image transfer on cotton, 153 x 120 cm, Private collection

“Näyttelyitä tulee tietysti. Se on semmonen juttu, mitä olen sieltä Lybeckerin ajoista asti pitänyt aktiivisesti.”

“Veikkaan että minun opiskelut taitaa olla ainakin toistaiseksi nyt tässä, että sitten kun saan ne maisterinpaperit niin se on jo paljon pidemmälle, mitä olen edes koskaan kuvitellut. Näyttelyitä tulee tietysti”, kertoo Einari.

Einari kertoo olleensa Lybeckerillä opiskeluajoista asti aktiivisesti mukana näyttelytoiminnassa. Hän kertoo aloittaneensa muun muassa kirjastoista ja muista ilmaisista paikoista, kun hänelle ei vielä ollut mitään näyttelypaikkoja tarjolla tai varaa maksaa niistä. Hän opetteli itse ripustusta ja suunnitteli, että teokset näyttivät keskenään hyvältä.

“Nyt seuraavaksi minulla on tulossa Helsinkiin kaksi näyttelyä. Ensi tammikuussa on tulossa paikkaan The platform gallery ja vuonna 2023 Galleria Halmetojaan. Muita näyttelyitä ei ole vielä sovittu, mutta monesti matkan varrella tulee joitain yhteisnäyttelyitä”, Einari kertoo.

What is in front of you but can’t be seen?, Oil colour, acrylic, spray paint, airbrush and image transfer on cotton, 100 x 100 cm, Päivi and Paavo Lipponen Foundation, deposited to the Museum of Contemporary Art Kiasma
Haastattelu extra

Kuvat: Einari Hyvönen

Teksti: Iida Järvenpää

Lähde: Einari Hyvönen. (päivitetty 2021). Haettu osoitteesta: einarihyvonen.fi