Logo on visuaalinen perusta brändisi identiteetille.
Mikä se on?
Logot ovat symboleja, jotka yleensä koostuvat tekstistä ja kuvista. Niitä käytetään yrityksen, organisaation, tuotteen tunnistamiseen.
Logojen tarkoitus on tunnistaa yritys visuaalisesti, joka kiinnittää asiakkaan huomion nopeasti ja houkuttelevasti. Yrityksen logo kiinnitetään useimmiten mihin tahansa sen kanssa yhdistettyyn tuotteeseen tai palveluun, kuten yrityksen myymiin tuotteisiin, mainoksiin, sähköpostiviesteihin ja kortteihin.
Vaikka logojen tarkoituksena on tuoda tuotemerkki välittömästi tunnetuksi, jotkut ylläpitävät älykkäästi piilotettuja viestejä, jotka vain tarkkasilmäiset kuluttajat voivat havaita. Yksi suosituimmista piiloviestinnän tavoista logoissa on “negatiivisen tilan käyttö”.
Millainen on hyvä logo?
Logoilla on syvä symbolinen yhteys ihmisten muistiin ja tunteisiin.
Hyvä logo on mieleenpainuva, erottaa yrityksen kilpailijoista, ja edistää tuotemerkkiuskollisuutta.
Hyvin suunniteltu logo lisää luottamusta ja saa asiakkaat tulemaan takaisin, sekä kertoo potentiaalisille asiakkaille kuka olet, mitä teet ja mitä arvostat.
Yrityksen logon on oltava selkeälukuinen ja jota on helppo tulkita, jotta se on nopeasti yhteydessä yleisöön. On tärkeää pitää logo suhteellisen yksinkertaisena, jotta se toimisi useilla media-alustoilla ja missä vain koossa.
Hyvä logo tarvitsee 3 asiaa:
1. Upea typografia
Kirjasinten valinta ja niiden sijoittelu on yhtä tärkeää, kuin värit ja grafiikka logon luomisessa. Miksi? Koska ihmiset yhdistävät sanan ulkonäön siihen, mitä sana todella sanoo.
Typografiaa käytetään äänen ja persoonallisuuden välittämiseen. Valitse siis typografia sen perusteella mitä yrityksesi edustaa. Onko se esimerkiksi moderni? Tai kenties perinteinen?
Typografian tulee tietenkin olla esteettisesti miellyttävä, mutta myös selkeä ja hyvin luettavissa kauempaa, sekä läheltä.
2. Yksinkertaisen ja yhtenäiset värit
Logon värit määrittelevät miten se nähdään ja niillä on valta ohjata ostopäätöksiä. Värit myös laukaisevat tunteita ja antavat merkityksen.
Oikeat värit riippuvat toimialasta ja kohdemarkkinoista. Olet varmaan huomannut, että tietyillä toimialoilla pidetään kiinni tietyistä väreistä, esimerkiksi teknologiaan erikoistuneet yritykset käyttävät usein sinisiä värejä, koska se viestii mm. Turvallisuudesta ja luotettavuudesta.
+ Tehokkaimmillaan logon värit noudattavat yksinkertaista väripalettia, jossa on alle 3 pääväriä.
3. Vahva visuaalinen elementti
Käytä simppeliä ikonista elementtiä!
Visuaalinen elementti lisää mielenkiintoa ja tekee logosta mieleenpainuvan. Sen on kiinnitettävä kuluttajan huomio 10 sekunnin ajan, jotta hän muistaa sen ja muodostaa siitä mielipiteitä.
Jotkut suunnittelijat luovat tämän muokkaamalla tekstiä tai lisäämällä kuvitetun luvakkeen, jota voidaan käyttää yksin tietyissä tilanteissa. Ajan myötä jatkuvassa käytössä kehittyy visuaalinen yhteys.
Haastattelu Neeven Murdayn kanssa
Neeven on Mauritiuksesta kotoisin, ja on toiminut graafisena suunnittelijana 10 vuotta, sekä nyt myös kolmatta vuotta tuotannon johtajana yrityksessä ”MSL”
How did you become a graphic designer?
I became a graphic designer by working first as a driver in a printshop company. Always found the design concepts that my team were working on very interesting, since I was studying design and technology at secondary school. Took me 6 months of curiosity and willing to learn until one day I was seen fit enough to join in the design team, replacing my mentor at the time and that is where I started.
What kind of qualities and skills are good for a graphic designer to have?
For graphic designers, lots of creativity, speed and an overall knowledge of your program you’re using. Also lots and lots of will to research and be up to date with the outside world of graphic design. It could be from looking at the newest tutorials on youtube to browsing reddit and getting inspiration on the latest trends since it’s an ever evolving field.
Do you ever get creative blocks? If so how do you deal with them?
Everyone does at some point. Sometimes it might be from working on a new project that you are unfamiliar with, or from burning yourself out by making too many design proposals to a client. It absolutely is normal and the way I deal with it is by taking a step back, take a 30min to 1hr break away from your artboard, refresh your mind and come back doing more research and looking for inspiration.
What do you like the most about working as a graphic designer and a production executive?
For a graphic designer it’s the ability to improve my creative skills everyday with new challenges. As a production executive I like working with my team and building a strong teamwork so that everything runs smoothly.
Jos sinulla on kysyttävää tähän liittyen voit olla yhteydessä Neeveniin sähköpostilla: nivenm13@gmail.com
Neevenin asiakastöitä: