Kävely on kehittävää liikuntaa

Miksi kävelen?

Kävelen, koska haluan pitää itseni aktiivisena koulun yhteydessä. Muuten istun tuolilla koulussa ja kotona liian paljon. Käyn kävelyllä yleensä, jos jokin asia stressaa minua tai haluan haukata ulkoilmaa. Kävelyllä katselen ympärilleni, jos näkisin jotain erikoista tapahtuvan.

Mitä aktiivinen kävely tekee keholle?

Löysin lisätietoa UKK instituutin nettisivustolta, jossa kerrottiin kävelyn hyödyistä. Siellä kerrottiin seuraavaa:

Kävely kuormittaa alaraajojen lihaksia eli reisiä, pohkeita ja pakaroita sekä vahvistaa niitä. Myös keskivartalon lihakset vahvistuvat, jotka pitävät asentoa yllä. Kävely haastaa myös liikehallintaa kuten tasapainoa.

Kävely on nivelystävällisempää kuin juoksu. Kävely voi auttaa tuki- ja liikuntaelinvaivoissa eli selkävaivoihin voi auttaa kävelemällä pehmeillä alustoilla. Esimerkiksi hiekka ja metsämaasto on sopivaa rasitusta nivelille. Kävely auttaa painonhallinnassa, joka lisää energiankulutusta. Kävely parantaa ruuansulatusta ja tasaa verensokeria.

Kävely parantaa mielialaa; verenpaine ja syke laskevat, stressi lievenee, mieliala parantuu, mieli rauhoittuu. Kävely parantaa kognitiivisia toimintoja esimerkiksi keskittymiskykyä, muistia ja toiminnanohjausta. Kävely auttaa ehkäisemään monia pitkäaikaissairauksia, kuten 2 tyypin diabetestä ja sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia. Myös tiettyjen syöpien esimerkiksi paksusuolen syöpä, rinta- ja eturauhassyöpä riski pienenee aktiivisesti liikkuvilla.

Miten kävelyn voi aloittaa harrastuksena?

Kävelyä voi harrastaa muuten vaan vapaa-ajalla tai kävelyä tekee pakosta esimerkiksi koulumatkalla. Kävelyssä on tärkeää opetella kuuntelemaan itseään ja valita kävelypaikat ja –tavat, jotka tuntuvat itselle mieluisilta. Kävelymatkan ei tarvitse olla liian pitkä ensimmäiselle kerralle, vaan etenee oman jaksamisen mukaan.

Huonokuntoisen kannattaa aloittaa kevyistä ja lyhyistä kävelymatkoista ja tehdä niitä aluksi muutaman kerran viikossa. Kestoa ja määrää lisätään oman jaksamisen ja mahdollisuuksien mukaan. Kävelyä voi tehostaa ottamalla sauvat siihen mukaan. Sauvakävely on jopa 20 % tehokkaampaa kuin normaali kävely. Vaikutukset voivat kuitenkin olla yksilöllisiä.

Itse suosittelen älykellon hankkimista itsensä aktivoimiseen liikkumaan. Älykellon avulla huomaa seuraavansa askelien määrää päivän aikana, joka houkuttelee liikkumaan enemmän. Älykellossa voi olla treeniasetuksina ulkojuoksu, juoksumatto, pyöräily ja kävely. Ne mittaavat liikkumista askelmäärillä, sykkeellä, nopeudella ja korkeuden vaihtelulla. Myös älykellot pystyvät mittaamaan unen laatua yön aikana.

Kävely video

Lähde UKK instituutin nettisivustolta: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikuntalajit-ja-liikkumismuodot/kavely/​