Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen opiskelussa

 

Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) käsitteenä ei ole uusi. Varsinkin peliteollisuudessa termiä on käytetty vuosikymmeniä. Vasta parin viimevuoden aikana liikkeentunnistukseen perustuvat ”virtuaalilasit” ovat yleistyneet kuluttajakäytössä. Vasta nyt on herätty virtuaalitodellisuuden luomiin mahdollisuuksiin.

HTC Vive- virtuaalilasit.


Tällä hetkellä virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen opiskelussa ja opetuksessa on hyvin vähäistä koska opetusmateriaalia ei ole vielä tarpeeksi. Samsungin tukeman saksalaisen tutkimuslaitos Kantar EMNIDin tutkimusten mukaan lähes joka toinen opettaja (48 %) kuitenkin olisi valmis kokeilemaan virtuaalitodellisuutta opetuksessa. Vaikka se on uusi teknologia, lähes puolet (42 %) kyselyyn vastanneista opettajista silti uskoo että virtuaalitodellisuutta aletaan hyödyntämään opetuksessa seuraavan 5 vuoden aikana. Opettajat ovat siis hyvin avoimia käyttämään uusia opetusmenetelmiä opetuksen apuna.

Mitä hyötyä virtuaalitodellisuudesta on verrattuna normaaliin opetukseen? Asioiden tekeminen käytännössä on yksi parhaista tavoista oppia ja VR on hyvä työkalu tämän saavuttamiseen. Pystyt harjoittelemaan ilman oikeaa riskiä esimerkiksi lääkärin tai kirurgin ammatissa. Virtuaalitodellisuudesta eniten hyötyä olisi mm. biologiassa, lääketieteessä, historiassa, arkkitehtuurissa jne. Voit käyttää oikeita olemassa olevia ympäristöjä (esim. oikeita historiallisia kohteita) tai täysin kuvitteellisia kohteita. Oppimisympäristöjä voi luoda myös itse. Kuvittele käyväsi virtuaalisilla luokkaretkillä historian tunnilla suoraan luokkahuoneestasi. Arkkitehtuurin opiskelijat näkevät suunnittelemansa rakennukset kolmiulotteisina edessään. Virtuaalitodellisuudella oppimisesta saadaan hauskaa ja käytännönläheistä.

Mitkä ovat virtuaalitodellisuuden huonot puolet? Yksi suurimmista syistä virtuaalitodellisuuden käytön vähyyteen on VR-laitteiden hinta. Kun hinnat halpenevat kynnys niiden ostamiseen madaltuu. Saatavilla on kuitenkin halvempia vaihtoehtoja joissa yleensä käytetään hyväksi älypuhelimia kuten Samsung Gear VR. Lasit voi tehdä myös itse vaikka pahvista kuten Googlen Cardboard. Älypuhelimiin perustuvat lasit voi helposti ottaa myös mukaan. Jotkin käyttäjät voivat kokea pahoinvointia käyttäessään VR-laseja. Usein näin käy kun virtuaalimaailmassa liikkuu nopeasti (esim. kulkuneuvolla) mutta todellisuudessa seisot paikallasi. Kehossa on ristiriita mikä ilmenee huimauksena ja pahoinvointina. Tämä on kuitenkin yksilöllistä eikä välttämättä tapahdu kaikille käyttäjille.

 

Virtuaalitodellisuus tuskin tulee korvaamaan nykyistä opetusta. Sitä voi kuitenkin hyödyntää monissa aineissa ja se toimii opetuksen tukena uutena virtuaalisena oppimisympäristönä.

 

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=GsJxatFqaBo[/embedyt]

 

Lähteet:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/01/avaruusmatkailua-ja-anatomiaa-virtuaalimaailmoista-apua-opiskeluun

http://www.theseus.fi/handle/10024/16423

https://www.koulutus.fi/oppaat/ar-ja-vr-lasit-opetus-ja-koulutusalalla-12931

https://theblog.adobe.com/virtual-reality-will-change-learn-teach/

https://www.theamegroup.com/virtual-reality-education/

https://news.samsung.com/global/survey-shows-that-teachers-see-potential-for-virtual-reality-in-education


by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *